В останній декаді квітня в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області начальник управління супроводження судових спорів Головного управління ДПС у Тернопільській області Ростислав Олексюк під час сеансу «гаряча лінія» поспілкувався із додзвонювачами щодо питань оскарження рішень податкового органу.
Зміни в податковому законодавстві відбуваються кілька разів на рік, тоді як судова практика є значно динамічнішою, а деколи – не менш важливою за законодавчі новації. До вашої уваги найактуальніші питання, які надійшли нам під час телефонних додзвонів, та відповіді на них.
Питання:Скільки є справ у судах за позовами платників податків до Головного управління ДПС у Тернопільській області?
Ростислав Олексюк: В судах різних інстанцій перебувало 568 справ різних категорій (з урахуванням справ, що перейшли з попередніх років) на загальну суму 909,6 млн гривень. Хочу зазначити, що з розглянутих судами 68 справ на загальну суму 95,34 млн грн, підтверджено правову позицію ДПС по 34 справах на загальну суму 50,15 млн гривень.
Питання: Якчасто платники податків оскаржують до суду винесені органами ДПС податкові повідомлення–рішення?
Ростислав Олексюк: Протягом I кварталу 2021 року судом порушено провадження по 89 справах за адміністративними позовами платників податків до ДПС у Тернопільській області в тому числі 23 – про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень.
Питання: Які найпоширеніші причини позовних заяв платників податків?
Ростислав Олексюк: Найбільшу кількість справ за позовами платників податків до ГУ ДПС в області становлять справи про визнання протиправними рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних (174 або 30,6%), про визнання недійсними податкових повідомлень-рішень про визначення грошових зобов’язань з ПДВ (90 або 15,8%) та вимог про сплату боргу з єдиного внеску (83 або 14,6%).
Питання: Якщо прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, при зверненні до суду з позовом про визнання протиправним рішення податкового органу, хто є належним відповідачем по справі: ДПС України чи ГУ ДПС в області?
Ростислав Олексюк: Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 2-11 зазначеного Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п’яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 вищевказаного Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу України.
Тобто, рішення щодо реєстрації/відмови у реєстрації податкових накладних приймається комісією ГУ ДПС у Тернопільській області, тому відповідачами у справах про оскарження протиправної відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних є Головне управління ДПС у Тернопільській області.
Питання: Чи можна оскаржити в одній скарзі декілька рішень контролюючого органу?
Ростислав Олексюк: Так, платник податків може оскаржити в одній скарзі всі рішення контролюючого органу, оскільки чинним законодавством не встановлено обмежень щодо кількості оскаржуваних рішень.
Питання: Чи зупинить скарга виконання грошових зобов’язань, що вказані в податковому повідомленні-рішенні, та на який строк?
Ростислав Олексюк: Скарга, подана з дотриманням строків, визначених абзацом першим п. 56.3 ст. 56 Податкового кодексу України (протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується), зупиняє виконання платником податків грошових зобов’язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні (рішенні), на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.
Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума грошового зобов’язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.
Питання: Чи треба повідомляти податковий орган про оскарження податкового повідомлення-рішення в суді?
Ростислав Олексюк: Платник податків має право оскаржити податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу в суді незалежно від того, чи проводиться процедура адміністративного оскарження такого податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу.
Водночас платник податків не повинен повідомити контролюючий орган про надання позовної заяви до суду, суд самостійно направляє до контролюючого органу інформацію про відкриття провадження у справі.
Питання: Чи змінено строки розгляду скарг платника?
Ростислав Олексюк: Контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Проте, керівник чи його заступник або уповноважена особа контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення 20-денного строку.
Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.
Слід зазначити, що відповідно до п. 52 прим. 8 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» Податкового кодексу України тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, ст. 56 ПКУ (в частині процедури адміністративного оскарження) щодо скарг платників податків (крім скарг щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від’ємного значення з податку на додану вартість), що надійшли (надійдуть) по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та/або які не розглянуті станом на 18 березня 2020 року. Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків, передбачених ст. 56 ПКУ.
Будь першим хто прокоментує